- Na
- 12 Mar 2023
- Czas czytania
- 5 minuty
Handel online rozwija się w bardzo szybkim tempie i w ostatnich latach zyskuje na znaczeniu w porównaniu do innych kanałów sprzedaży. Według raportu „Digital in 2021” opublikowanego przez Hootsuite i We Are Social, w 2021 roku liczba użytkowników Internetu wynosiła 4,9 mld, co stanowi 63% populacji całego świata. Z tego 92% użytkowników korzysta z sieci w celach zakupowych!
Z kolei według badania przeprowadzonego przez Nielsen, w 2020 roku 55% konsumentów na świecie dokonywało zakupów online co najmniej raz w tygodniu. Podobny trend zauważyli twórcy raportu „Ecommerce in Europe 2021” opublikowanego przez Statista. Ich zadaniem wartość europejskiego rynku e-commerce wyniosła 717 mld euro w 2020 roku. Ma ona wzrosnąć do 936 mld euro do 2023 roku!
Nic więc dziwnego, że to właśnie z tego kierunku można spodziewać się nadejścia wielu nowych technologicznych trendów w nadchodzących latach. Czy w bieżącym 2023 roku również zajdą rewolucyjne zmiany w korzystaniu z zakupów i usług online?
Zakupy z asystentem głosowym
Technologie głosowe coraz częściej zaglądają pod strzechy. Z roku na rok więcej ludzi korzysta z wirtualnych asystentów, takich jak Amazon Alexa czy Google Assistant. Na ten trend reaguje oczywiście handel online.
Asystenci głosowi umożliwiają konsumentom wygodne i szybkie zakupy bez konieczności korzystania z ekranu. W związku z tym kolejne sklepy online wprowadzają własne interfejsy głosowe, które umożliwiają konsumentom przeglądanie produktów, dodawanie ich do koszyka, a nawet głosowe dokonywanie płatności. Tego typu rozwiązania pojawiają się nie tylko w klasycznych sklepach, ale również u usługodawców.
Oprócz tego jednym z najważniejszych zastosowań dla technologii głosowych w handlu online jest personalizacja doświadczenia zakupowego. Dzięki analizie mowy asystenci głosowi mogą zbierać informacje o preferencjach klientów i dostarczać im indywidualne rekomendacje produktów. Uzyskują oni również łatwiejszy dostęp do informacji na temat samych produktów, zamówień i dostaw.
Innym zastosowaniem technologii głosowych w handlu online jest wirtualny doradca sprzedaży. Wirtualni asystenci handlowi, tacy jak Amelia czy Ada, są w stanie odpowiadać na pytania klientów i przeprowadzać ich przez proces zakupu. Technologie głosowe w handlu online mają również pozytywny wpływ na kwestie związane z dostępnością. Osoby z niepełnosprawnościami, które mają trudności z korzystaniem z ekranów, mogą łatwiej dokonywać zakupów dzięki interfejsom głosowym.
Wzrost znaczenia social commerce
Media społecznościowe zdaniem wielu osób są w kryzysie, ale naszym zdaniem pozostają wciąż w natarciu! Wiele z nich już umożliwia zakupy bezpośrednio na swojej platformie. Social commerce to trend polegający na łączeniu handlu online z mediami społecznościowymi. Oznacza to, że klienci mogą dokonywać zakupów bezpośrednio na platformie społecznościowej, takiej jak Facebook, Instagram czy Pinterest.
Jednym z przykładów social commerce jest opcja „Shop Now” na Facebooku i Instagramie, która umożliwia sklepom online sprzedaż produktów bezpośrednio na platformie. Klienci mogą przeglądać oferty, wybierać produkty, dodawać je do koszyka i dokonywać płatności bez konieczności opuszczania strony.
Innym przykładem social commerce jest Pinterest, gdzie klienci mogą przeglądać i kupować produkty z tzw. „pinnable posts”. Pinnable posts to wpisy na tablicach, które zawierają informacje o produktach oraz linki do sklepów, gdzie można je kupić. Klienci mogą łatwo przeglądać oferty sklepów i dokonywać zakupów bezpośrednio z platformy Pinterest. Ciekawe, prawda?
Zastosowania social commerce są zatem różnorodne. Przede wszystkim trend ten pozwala sklepom online na zwiększenie sprzedaży poprzez dotarcie do większej liczby klientów. Dodatkowo social commerce pozwala platformom sprzedażowym na budowanie relacji z klientami i umożliwia im łatwiejsze dotarcie do swojej grupy docelowej. Klienci z kolei cenią sobie łatwość i wygodę zakupów oraz możliwość łatwego udostępniania swoich preferencji i zainteresowań z innymi użytkownikami.
Wirtualne showroomy
W sektorze e-commerce wirtualna rzeczywistość jest wykorzystywana w celu poprawy doświadczenia zakupowego klientów oraz zwiększenia sprzedaży. Oto kilka przykładów ciekawych rozwiązań, które w 2023 roku zyskują na popularności.
- Wirtualne przymierzalnie – nie jest dla nikogo niespodzianką, że klienci mogą w wielu sklepach online przymierzyć produkty bez konieczności odwiedzania stacjonarnej placówki. Wirtualne przymierzalnie umożliwiają konsumentom obejrzenie produktu na sobie w czasie rzeczywistym, co pozwala na lepszą ocenę jakości i dopasowania produktu. Przykłady takich rozwiązań to m.in. aplikacje do przymierzenia okularów czy ubrań. Podobną usługę oferują także salony fryzjerskie czy optyczne.
- Wirtualne zwiedzanie sklepu – dzięki wirtualnej rzeczywistości klienci mogą przeglądać sklepy online w bardziej interaktywny sposób. Wirtualne spacery po sklepach umożliwiają im obejrzenie produktów w trójwymiarze i dokładne zapoznanie się z ofertą.
- Wirtualne prezentacje produktów – wirtualna rzeczywistość umożliwia sklepom online wykorzystanie bardziej zaawansowanych prezentacji produktów. Na przykład wirtualne modele 3D mogą pomóc klientom w lepszym poznaniu wyglądu i funkcjonalności produktu, co może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży.
- Wirtualne eventy– skoro mamy przymierzalnie i wirtualne sklepy, to dlaczego by nie zorganizować wirtualnych eventów, takich jak pokazów mody czy targów handlowych? Dzięki VR uczestnicy mogą uczestniczyć w wydarzeniach na odległość i dokładnie oglądać produkty w 3D.
Trendy w e-commerce – podsumowanie
Jak to zwykle bywa z prognozami, mogą one się okazać zwykłym wróżeniem z fusów. W najbliższych miesiącach przekonamy się, czy handel online przejdzie rewolucję, czy też zmiany będą dokonywały się stopniowo.