Korzyści i szkody recenzji tworzonych przez sztuczną inteligencję

Korzyści i szkody recenzji tworzonych przez sztuczną inteligencję
Usługi

W dynamicznym świecie e-commerce czas jest najważniejszy. Jeśli nie jesteś wśród pierwszych, twój konkurent prawdopodobnie już tam jest. Doświadczeni gracze na rynku e-commerce wiedzą, jak ważne jest wyniesienie swoich produktów na szczyt, dlatego stosują różne techniki promocji.

Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych wśród właścicieli sklepów internetowych, najlepszą metodą promocji, która zapewnia lojalność klientów i wzrost wolumenu sprzedaży, są opinie na temat produktów lub usług. 80% ankietowanych właścicieli firm potwierdziło, że brak recenzji produktów lub usług na ich stronie internetowej skutkowało niską liczbą sprzedaży.

Jak uzyskać opinie od kupujących?

Wydawać by się mogło, że odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta: poprosić kupujących o wystawienie opinii. Wielu sprzedawców tak robi, ale niestety nie wszyscy.

Niektóre sklepy internetowe, zwłaszcza niedawno otwarte, starają się wypełnić swoją stronę jak największą liczbą opinii pod każdym produktem. W ten sposób starają się budować zaufanie kupujących, którzy trafiają na stronę przykładowo z reklam zewnętrznych lub kampanii influencerskich.

Nowe sklepy rzadko mają dużą sprzedaż od samego początku, aby wystarczająca liczba prawdziwych użytkowników pozostawiła opinie. Dlatego wiele firm ucieka się do małej sztuczki - tworzenia opinii klientów za pomocą sztucznej inteligencji i publikowania ich na swojej stronie internetowej.

Ta metoda pozyskiwania opinii stała się ostatnio bardzo popularna zarówno wśród początkujących przedsiębiorców, jak i doświadczonych graczy. Ale czy warto uciekać się do tej metody, czy uzasadnia ona oczekiwania, rozważmy szczegółowo.

Wady i zalety recenzji tworzonych przez sztuczną inteligencję

Właściwie nie ma tak wielu plusów. Zautomatyzowane recenzje są tworzone bardzo szybko, w dużych ilościach, mogą być pisane w imieniu dowolnej płci i w różnych językach. Ale czy te recenzje wyglądają wiarygodnie? Najczęściej nie.

Ludzie, którzy regularnie robią zakupy w sklepach internetowych i polegają na rekomendacjach przy dokonywaniu wyborów, wiedzą, jak odróżnić prawdziwą recenzję od fałszywej. Suchy, bezemocjonalny tekst napisany przez maszynę od razu rzuca się w oczy, a jeśli takich tekstów na stronie jest wiele, można zapomnieć o zaufaniu kupujących.

W biznesie e-commerce lojalność klientów odgrywa kluczową rolę. Ponieważ konsument widzi produkt tylko na zdjęciu i podjęcie decyzji o zakupie jest dla niego trudniejsze. Recenzje prawdziwych ludzi, którzy kupili ten produkt, przetestowali i wyrazili swoje wrażenia na stronie, pomagają zarówno potencjalnym nabywcom, jak i właścicielom sklepów internetowych.

Dla kupujących - to pewność, że otrzymają produkt, który spełni ich oczekiwania. Dla sklepu jest to okazja do prowadzenia organicznej promocji poprzez tak zwaną „pocztę pantoflową”. Na przykład: użytkownicy chętnie się dzielą na social mediach linkami do produktów, o których widzieli wiele pozytywnych opinii.

Gdzie klient może sprawdzić reputację sklepu?

Zdarza się, że strona sklepu internetowego nie posiada sekcji do zamieszczania recenzji produktów lub usług. Nie oznacza to jednak, że kupujący nie może zapoznać się z nimi w innym miejscu.

Istnieją wiarygodne, niezależne źródła, w których publikowane są opinie o różnych sklepach i firmach. W tych źródłach działa jasny algorytm rejestracji użytkowników, więc tylko prawdziwi ludzie mogą umieszczać tam swoje recenzje. Ponadto moderatorzy takich stron regularnie monitorują każdą zamieszczoną opinię i usuwają te, które wydają się nieprawdziwymi.

Jednym ze źródeł, któremu można zaufać jest serwis NiezależnaOpinia, gdzie gromadzone są opinie konsumentów na temat różnych polskich firm i sklepów. Każdy użytkownik może znaleźć sklep lub firmę w wyszukiwarce i zapoznać się z obiektywną opinią konsumentów.

Dużym plusem jest to, że użytkownik może ocenić rzeczywisty obraz, czyli zobaczyć nie tylko pozytywne, ale także negatywne opinie. W ten sposób użytkownik ma realną możliwość porównania opinii widocznych na stronie sklepu i recenzji klientów na stronie niezależnego źródła. Aby uchronić się przed rozczarowaniem i możliwymi oszustwami, należy zawsze zwracać uwagę na opinie i nie dokonywać zakupów w niezweryfikowanych sklepach.

Wnioski

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w biznesie może przynieść wiele korzyści, ale nie jest wskazane stosowanie jej we wszystkich przypadkach. Jeśli sklep internetowy lub firma zostały niedawno otwarte, bardzo ważne jest zbudowanie odpowiedniej reputacji na rynku.

Nic nie pomaga rozwoju firmy lepiej, niż pozytywne opinie prawdziwych kupujących o produktach lub usługach. To pomaga zwiększyć lojalność przyszłych klientów oraz obniżyć koszty reklamy i promocji. Natomiast kręcenie opinii za pomocą sztucznej inteligencji może przynieść tylko tymczasowe rezultaty, albo zadziałać odwrotnie i wcale nie być korzystnym dla sklepu.

Dla kupujących opinie, stworzone z pomocą sztucznej inteligencji też nie przyniosą żadnych korzyści. Na pierwszy rzut oka wszystko będzie wyglądać pozytywnie, ale zakup może okazać się kompletnym rozczarowaniem. Żeby uniknąć efektu "oczekiwanie - rzeczywistość", należy zawsze brać pod uwagę wiarygodne opinie innych kupujących.

Jeśli recenzje widoczne na stronie sklepu nie wzbudzają zaufania lub wydają się podejrzane, warto zwrócić się do niezależnych źródeł, w których są publikowane opinie konsumentów. Na podstawie tych opinii kupujący może podjąć właściwą decyzję o zakupie.

Więcej Usługi