NiezależnaOpinia
    Telekomunikacja w Polsce - najpopularniejsze usługi i trendy
    27-05-2021

    Telekomunikacja w Polsce - najpopularniejsze usługi i trendy

    Usługi telekomunikacyjne w polsce zmieniają się z roku na rok. Coraz więcej osób korzysta z miesiąca na miesiąc z telefonów komórkowych, które często zastępują komputer. Zarówno dzięki bardzo dobrej technologii smartfonów, jak i dzięki wygodzie, którą gwarantuje coraz to większy ekran pojawiający się w kolejnych modelach flagowych smartfonów. Jak polacy korzystają z usług telekomunikacyjnych oraz z usług jakich firm możemy skorzystać? Na te i więcej pytań znajdziecie odpowiedzi w poniższym tekście.

    Z jakich usług telekomunikacyjnych korzystają Polacy?

    Telekomunikacja polska jest zróżnicowana. Nasze preferencje zostały przedstawione w badaniu konsumenckim przeprowadzonym przez polski Urząd Komunikacji Elektronicznej. Jak Polska korzysta z usług telekomunikacyjnych? Okazuje się, że zdecydowanie najpopularniejszą wśród usług telekomunikacyjnych jest telefonia komórkowa, z której korzysta ponad dziewięciu na dziesięciu respondentów. Niegdyś bardzo popularna - telefonia stacjonarna - jest obecnie używana przez co dziesiątą osobę, czyli zaledwie 10%. Powszechne jest również korzystanie z internetu, z którego korzysta aż 65% badanych. Zwykle mamy aktywny jeden numer prywatny. Tylko niecałe 5% respondentów ma zarówno telefony domowe, jak i służbowe, a znacznie częściej używają tego drugiego telefonu do celów osobistych.

    Zdecydowanie większą popularnością cieszą się smartfony, z których korzysta prawie 70% badanych. Każdego miesiąca wydajemy na telefon średnio 50-55 zł, a panowie zwykle wydają na niego zdecydowanie więcej niż kobiety. Co ciekawe, najwyższe średnie miesięczne wydatki na korzystanie z telefonu sięgają 500 zł. Najczęściej wybieraną ofertą są oferty abonament z telefonem rozliczane miesięcznie, z którego korzysta prawie 61%. Doładowania na kartę, czyli potocznie zwane telefony na kartę preferuje nieco ponad co trzecia osoba. Należy również pamiętać, że rok temu weszła w życie „Ustawa antyterrorystyczna”, zgodnie z którą karty muszą być rejestrowane, a stare niezarejestrowane numery zostały wykluczone. Taki rozwiązanie nie tylko dba o nasze bezpieczeństwo, ale również pozwala nas uchronić przed oszustami w internecie w trakcie zakupu różnych produktów w serwisach o charakterze społecznościowym.

    Usługi o podwyższonej opłacie, za które płacimy SMS-em, nie są zwykle używane przez właścicieli telefonów komórkowych. Tylko niecałe 4% badanych korzysta z takich usług. Płatne wiadomości są najczęściej wysyłane jako udział w konkursie, głosowanie lub cel charytatywny, czyli często spotykane zbiórki na szczytny cel - np. coroczny WOŚP. Kolejne pozycje to także gry, dzwonki i muzyka do telefonu, a także e-booki i magazyny online. Usługi powszechne, takie jak korzystanie z biura numerów krajowych i krajowego spisu abonentów, są praktycznie niezauważalne w przeprowadzonym badaniu. Jeśli zdarza się, że korzystają z jednego ze spisów powszechnych, zwykle dzieje się to kilka razy w roku lub rzadziej (OBN) lub nie częściej niż kilka razy w ciągu sześciu miesięcy. Większość nie jest również zainteresowana korzystaniem z podobnych usług w serwisie.

    Trendy w polskiej telekomunikacji - szybkość 5G

    Na całym świecie istnieje wiele kontrowersji, mitów i niedomówień na temat najnowszej technologii - 5G. Okazuje się, że w łatwy sposób można rozwiać niektóre z tych wątpliwości i wyjaśnić niedopowiedzenia z pomocą eksperta w tej dziedzinie. Warto jasno pokazać przewagę technologiczną sieci 5G nad już istniejącymi. Jest to nowa technologia transmisji danych, która zapewnia większe prędkości, mniejsze opóźnienia transmisji i większe bezpieczeństwo danych. Nowa technologia umożliwia do 100 razy większą przepustowość niż poprzednia generacja. Innym interesującym tematem jest niski pobór mocy, określany jako „żywotność baterii”. Przejdźmy jednak do jednego z najbardziej popularnych mitów odnośnie 5G. Po pierwsze, wiele osób obawia się, że częstotliwość, z jaką przekazywane są sygnały w tej technologii, jest niebezpieczna dla ludzkiego organizmu. Oczywiście tak nie jest, ponieważ częstotliwości, na których korzysta przeciętny obywatel z 5G, nie przekraczają tych znanych z WiFi, z których korzystamy na co dzień, bez szkody dla zdrowia. Codziennie w biurze, w sklepie, na stacjach benzynowych oraz przede wszystkim w domu otacza nas masa internetowych routerów pracującej na tej samej częstotliwości. Każdy z nas może sam sobie odpowiedzieć, czy w ciągu ostatnich 10 lat internetowe routery przyczyniły się znacząco do utraty zdrowia - jesteśmy przekonani, że nic takiego nie miało miejsca.

    Rynek telekomunikacyjny w Polsce - wielka czwórka.

    W Polsce jest wielu operatorów komórkowych, ale na polskim rynku komórkowym warto wyróżnić 4 najważniejsze sieci komórkowe, zwane wielką czwórką:

    Są to sieci i jednocześnie operatorzy infrastruktury, którzy tworzą w Polsce fizyczną infrastrukturę sieciową, takie jak nadajniki i stacje bazowe, w oparciu o którą można świadczyć usługi telefonii komórkowej i mobilny dostęp do Internetu. Mają swoje stacje bazowe i nadajniki, dzięki czemu możemy na co dzień korzystać z telefonii GSM w naszym kraju. Ta infrastruktura jest również używana przez inne sieci komórkowe zwane wirtualnymi operatorami komórkowymi. Najczęściej nie mają nadajników, stacji bazowych i innej infrastruktury do świadczenia usług telefonii komórkowej i mobilnego internetu. Dlatego budują swoją ofertę dla rozwiązań mobilnych w oparciu o infrastrukturę techniczną jednego z wielkiej czwórki. Operatorów wirtualnych w Polsce na daną chwile jest ponad 50 firm, m.in. są to takie marki jak: Virgin Mobile, NJU Mobile, RedBull Mobile czy Plush.

    Jakie oferty telekomunikacyjne wybieramy - abonament z telefonem czy karta?

    Telefon na abonament czy na kartę - często każdy z nas zadaje sobie takie pytanie, gdy kończy się nasza obecna umowa z siecią komórkową. Rozpoczynamy wtedy głęboką analizę co będzie się bardziej opłacać. Wiele kalkulatorów wskazuje, że można zaoszczędzić nawet 1500 zł. Jeszcze w pierwszym kwartale tego roku blisko pół miliona osób przeniosło numer do innej sieci. Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej w ubiegłym roku było to blisko 2 miliony abonentów.

    Telefon abonamentowy - jeżeli wybierzemy taki plan musimy pamiętać, że czeka nas dłuższe zobowiązanie i podpisanie umowy. Ta znowu najczęściej trwa minimum 24 miesiące. Z drugiej strony możemy być pewni, że nasze wynegocjowane warunki nie zmienią się w tym czasie. Jeżeli do naszego abonamentu dołączymy również przysłowiowy telefon za 1 zł, to również podnosi nam miesięczną cenę. Oznacza to jednak, że jednorazowe wydatki na sprzęt są znacznie niższe, niż gdybyśmy sami go kupili i musieli od razu zapłacić pełną kwotę. Mimo wszystko warto sprawdzić, czy ostateczna opłata za sam aparat telefoniczny ukryta w miesięcznej opłacie na koniec trwania umowy nie okaże się dużo wyższa, niż koszt tel.

    Przedpłacony telefon komórkowy, czyli oferta na kartę - to propozycja dla tych, którzy cenią sobie swobodę wyboru, mogą skorzystać z oferty prepaid. Zdecydowaną korzyścią jest brak jednej, stałej umowy oraz wygodna możliwość rezygnacji i przejścia do konkurencyjnej sieci. W ramach oferty prepaid mamy możliwość wykupienia pakietu spełniającego aktualne wymagania. Ponadto pakiety można w każdej chwili zmienić. Sieci oferują również bonusy, w tym zwiększenie wartości doładowania lub zapewnienie dodatkowego transferu danych.

    Na co zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy oraz planu usług telekomunikacyjnych?

    Aktualnie na polskim rynku istnieje bardzo szeroki wybór operatorów komórkowych. Łatwo się w nich zgubić, jeśli szukasz odpowiedniego dla siebie. Warto więc skupić się na kilku konkretnych punktach. Dzięki temu unikamy podejmowania zbyt pochopnej decyzji.

    Internet.

    Trudno sobie wyobrazić dzień bez dostawcy internetu, który stał się częścią naszego codziennego życia. Potrzebujemy go do pracy i życia w mediach społecznościowych. Ze względu na to, że cały otaczający nas świat nigdy nie śpi, cały czas potrzebujemy do niego dostępu. Dosłownie 24 godziny na dobę, gdziekolwiek jesteśmy, dlatego warto zwrócić uwagę na pakiet danych w gigabajtach w ramach miesięcznej opłaty. W tym miejscu powinieneś zadać sobie szczere pytanie: do czego używam internetu? Jeśli chcesz tylko czytać wiadomości ze świata za pomocą poczty e-mail i komunikatorów internetowych, wystarczy kilka gigabajtów. Dopiero po takiej analizie możesz precyzyjnie stwierdzić, który dostawca usług internetowych jest w stanie spełnić Twoje wszystkie oczekiwania i potrzeby.

    Telefon.

    Podstawowe usługi obejmują rozmowy telefoniczne, dostarczanie SMS-ów i MMS-ów. Spójrzmy więc na umowę, aby dokładnie sprawdzić, czy te usługi są ograniczone. Jednocześnie trzeba pamiętać, że nieograniczone możliwości zawsze oznaczają nieco wyższy rachunek, ale nie trzeba się martwić, że pakiet SMS-ów lub MMS-ów nagle się wyczerpie. Pamiętajmy również, aby zwrócić szczególną uwagę na połączenia międzynarodowe. Szczególnie tabelę cennika. Bardzo ciekawą usługą w tym zakresie jest możliwość darmowego roamingu na terenie Unii Europejskiej, zwłaszcza dla osób dużo podróżujących. Zanim jednak zdecydujemy się na takie rozwiązania, warto dokładnie się z nimi zapoznać.

    Czy na pewno potrzebujesz abonamentu? Wszystko zależy od tego, jak często komórka jest używana. Jeśli od czasu do czasu jest używany tylko do kontaktów rodzinnych, możesz wybrać połączenie z kartą, podczas której sami decydujemy, jaki będzie rachunek. Jeśli jednak jesteś przywiązany do telefonu komórkowego, lepiej pomyśleć o abonamencie. W obu przypadkach operatorzy regularnie oferują atrakcyjne promocje lub pakiety. Zwłaszcza przed świętami Bożego Narodzenia - to najlepszy czas na podpisanie de facto umowy.

    Jaka jest najtańsza oferta telekomunikacyjna?

    Cena abonamentu na telefon komórkowy, jak pokazują badania operatorów, jest kluczowym czynnikiem dla osób rozważających zawarcie umowy z nowym operatorem. Czy jestesmy w stanie znaleźć dostawcę z ofertą telefoniczną biorąc pod uwagę same podstawowe usługi oraz budżet do 35 zł? Okazuje się, że tak. Taka kwota wystarczy, aby zagwarantować korzystne warunki nawet przy zaskakująco niskiej cenie. Mobile Lajt oferuje takie usługi w cenie nawet niższej niż 35 zł. W ramach takiej oferty można liczyć na nielimitowane rozmowy oraz SMS-y i MMS-y. Jest to obecnie zdecydowanie najtańsza taka oferta na polskim rynku. Jeżeli jednak postanowisz zwiększyć miesięczny budżet na telefonię komórkową, to lista ofert w Twoim zasięgu stanie się bardzo długa. Abonament z telefonem play to również popularna i jedna z tańszych opcji dostępnych w naszym kraju.

    Jeżeli szukasz dostawcy telewizji do swojego mieszkania lub domu, to tutaj minimalny budżet wynosi zazwyczaj do 60 zł. W tej cenie w dużych miastach z powodzeniem skorzystasz z usług UPC, które w swojej ofercie umożliwia dostęp do swoich usług telewizyjnych wraz z dekoderem w cenie 59,99 zł miesięcznie. Jeżeli natomiast mieszkasz poza miastem, np. w domu jednorodzinnym bez dostępu do światłowodu, to możesz skorzystać z oferty CANAL+ w cenie 51,99 zł miesięcznie za dostęp do telewizji wraz z dekoderem WiFi.

    Natomiast jeżeli rozglądasz się za dostawcą internetu w miejscu swojego zamieszkania, to w większych miastach, na osiedlach najtańszą ofertą obecnie jest internet światłowodowy od Orange. Ceny wraz z routerem zaczynają się od 54,99 zł miesięcznie. Mieszkając w domku jednorodzinnym gdzie poza naszym zasięgiem jest internet szerokopasmowy warto rozejrzeć się za lokalnymi, prywatnymi dostawcami internetu. W ostateczności można również zdecydować się na internet mobilny, korzystający z tych samych nadajników co nasze telefony komórkowe. Ceny w sieci Play zaczynają się od 70 zł miesięcznie z ograniczeniem transmisji danych - warto na to zwrócić uwagę w trakcie podejmowania ostatecznej decyzji.

    Jak wygodnie zmienić dostawcę internetu lub operatora komórkowego?

    Planujesz zmienić obecnego operatora komórkowego? Twój dostawca nie ma dla Ciebie tak korzystnej oferty jak dla nowych klientów i masz dość odkładania cykli rozliczeniowych i rachunków w połowie miesiąca? Możesz teraz przenieść dotychczasowy numer telefonu, niezależnie od tego, czy korzystasz z oferty abonamentowej, czy z oferty prepaid. Przenoszenie numerów jest dziś proste, głównie dlatego, że operatorzy znacznie uprościli procedury wymagane w procesie przenoszenia. Większość formalności leży po stronie operatora, któremu przekazujemy numer.

    Jako abonent musisz wybrać ofertę i czas w jakim ma zostać przeniesiony numer, a następnie wypełnić prośbę o przeniesienie u nowego operatora. Ponadto przenoszenie numerów jest całkowicie bezpłatne i w większości przypadków odbywa się w nocy, dzięki czemu możesz bez problemu skorzystać z usług następnego dnia. Musisz jednak pamiętać, że nowy operator przenoszący numer będzie musiał zweryfikować Twoje dane. Pamiętaj również, że sam możesz zweryfikować swojego nowego, potencjalnego operatora. Warto w tym celu sprawdzić telekomunikacja opinie w poszukiwaniu rzeczowych recenzji i ocen. Możesz przenieść swój numer do 120 dni przed wygaśnięciem aktualnej umowy. Każdy uczestnik może wybrać jeden z trzech trybów przekazywania numerów.

    Przeniesienie z okresem wypowiedzenia

    - przewidzianym w umowie z dotychczasowym dostawcą. W tym trybie powinieneś sprawdzić, jaki okres wypowiedzenia Cię dotyczy u obecnego operatora. Należy pamiętać, że obecny operator może naliczyć kary za naruszenie umowy w tym trybie.

    Przeniesienie numeru bez uprzedzenia

    - skorzystaj z tego trybu, gdy chcesz szybko przenieść numer niezależnie od zobowiązań wobec obecnego operatora. Ważne jest, aby data przeniesienia była bliższa niż koniec istniejącej umowy. Numer zostanie przesłany w podanym przez Ciebie dniu. Należy jednak pamiętać, że w przypadku niezwłocznego nadania numeru obecny operator ma prawo naliczyć koszty związane z rozwiązaniem umowy.

    Przeniesienie na koniec umowy z obecnym dostawcą

    - w tym trybie dotychczasowy operator może oprócz uwzględnienia okresu wypowiedzenia wynikającego z regulaminu reklamy dodać również okres wypowiedzenia wynikający z regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych. Jest to najbezpieczniejszy sposób transmisji, ponieważ nie ma ryzyka nałożenia przez obecnego operatora kar umownych.

    Powiązanę