Sprawdzone firmy dostawiające jedzenie do domu w Polsce

Sprawdzone firmy dostawiające jedzenie do domu w Polsce
Jedzenie i Picie

Osobiście pewnie każdy z nas ma wśród swoich znajomych osoby, które nigdy nie zamawiały jedzenia na wynos lub jedzenia online, choć dane tylko potwierdzają szybki rozwój polskiego rynku na wynos, a spora część Polaków faktycznie korzysta z usług firm pośredniczących. Według niektórych badań jest to nawet 50% Polaków, co jest liczbą imponującą. Dlatego na Polskim rynku co jakiś czas pojawiają się nowe firmy oferujące dowóz.

Jednocześnie z różnych powodów dostawa jedzenia budziła wśród klientów coraz większe emocje. Od czasu do czasu sporo można znaleźć różnych opinii w sieci. Oczywiście poza oczywistymi mankamentami w restauracjach czy portalach świadczących usługi dowozu jedzenia, te recenzje to często brak zdrowego rozsądku, emocji i myślenia pisanych pod wpływem. Jak jednak jest naprawdę z jedzeniem na dowóz i z jakich firm warto skorzystać? Pierwszym portalem swego czasu w Polsce, który zbierał na swoich platformach oferty różnych restauracji, był założony w 2000 roku serwis Szama.pl, a dwa lata później NetKelner.pl. Dziś nie znajdziemy ich już w sieci, ponieważ zostały wchłonięte przez PizzaPortal.pl. Oprócz firm mających siedzibę w Polsce, takich jak Pyszne.pl, na różnych kontynentach działają również firmy zagraniczne. Z jakich portali zamówień online korzystają obecnie polscy konsumenci?

Uber Eats - popularna dostawa jedzenia w Warszawie

Początki Uber Eats sięgają dawnych lat, kiedy na rynek dostaw żywności weszła kalifornijska firma Uber specjalizująca się w usługach przewozowych. Firma, znana z aplikacji mobilnej, w której pasażerowie szukają najbliższego dostępnego kierowcy, wykorzystała również swoje zaplecze logistyczne w branży restauracyjnej. Uber stopniowo wchodzi na nowe rynki, wprowadzając je obok tradycyjnych przewozów pasażerskich i innych usług. Jednym z jego ostatnich projektów jest wprowadzenie usługi dostawy dronem. Rozwiązanie zostało przetestowane w San Diego i opiera się na dostarczaniu zamówień za pomocą drona jak najbliżej miejsca docelowego. Pracownik Ubera odbierze je i dostarczy klientowi na pozostałą część podróży. Według dyrektora generalnego Uber Eats dostarczył w 2018 r. żywność o wartości około 10 miliardów dolarów, co czyni ją jedną z największych firm dostarczających żywność na świecie. Tylko Grubhub przewyższył go w Stanach Zjednoczonych.

Pyszne.pl - rozpoznawalna dostawa jedzenia do domu

Pyszne.pl to obecnie najpopularniejsza aplikacja w Polsce, założona w 2010 r. Założyli ją Arkadiusz Krupicz i Piotr Czajkowski, którzy z powodzeniem pozyskali na ten projekt finansowanie z programu Unii Europejskiej Innowacyjna Gospodarka. Z czasem strona zaczęła się rozrastać, a dwa lata później zainteresowała się nią grupa ze stolicy Niemiec. Sprzedano 100% udziałów w Pyszne.pl, a założyciele twierdzą, że zdobyli nowe know-how, usprawnione procesy i wsparcie marketingowe. W tym czasie konkurencja w Polsce była słaba i ograniczała się do PizzaPortal.pl. W 2012 roku sektor dostawczy wygląda bardzo obiecująco. I tak po 2 latach Pyszne.pl znalazł się w rękach holenderskiego giganta Takeaway.com, firmy, która inwestuje na rozwijających się rynkach europejskich, m.in. w Polsce, Belgii, Austrii, Szwajcarii, Rumunii, Bułgarii, Portugalii, Luksemburgu i Francji. Pierwsza połowa 2018 roku okazała się bardzo opłacalna dla Takeaway.com: w tym okresie przychody firmy wzrosły o 2%. W swoim segmencie najlepiej wypadła Polska. Serwis Pyszne.pl wygenerował ponad 5 mln zamówień i łączny obrót 55,9 mln euro. Obecnie Pyszne.pl jest liderem polskiego rynku zamawiania jedzenia i oferuje ponad 6000 restauracji. Październik 2018 był miesiącem, w którym po raz pierwszy liczba zamówień przekroczyła milion.

PizzaPortal.pl, czyli teraz Glovo

Od 2010 roku portal PizzaPortal.pl jest obecny na polskim rynku, wprowadzając innowacyjny sposób pracy: rezygnuje z przyjmowania zamówień przez telefon, fax lub SMS i wybiera własną stronę internetową oraz własny terminal. Kolejną nowością jest możliwość dokonywania płatności online i zbierania punktów. Działania te cieszyły się dużym zainteresowaniem i pod koniec 2010 roku PizzaPortal.pl została uznana za lidera rynku zamawiania jedzenia w Polsce. W 2011 roku portal przejął takie marki jak Szama.pl i Net.Kelner, które są pierwszymi lokalizacjami w Polsce, jako restauracje fusion. Sprowadził więc klientów z Pomorza i okolic Warszawy. Firma szybko się rozwijała i w 2012 roku niemiecka firma Delivery Hero nabyła ją za 120 mln zł. Jej działania ukierunkowane są głównie na zwiększenie sprzedaży i rozpoznawalność marki PizzaPortal.pl. W tym czasie firma rozkwitła, a sieć restauracji się rozrosła. Z czasem Delivery Hero rozpoczęła strategiczną współpracę z amerykańską firmą AmRest, która w 2017 roku nabyła 51% udziałów w spółce Restaurant Partner Polska, która zarządza PizzaPortal.pl. W 2019 AmRest kupił resztę tytułu, ale to nie koniec zmian, które zaszły w tym roku.

Wolt, czyli dostawa jedzenia również w Gdańsku

Stosunkowo niedawno na polskim rynku dostaw żywności pojawiła się firma pochodzenia fińskiego. W sierpniu 2018 roku pierwsze restauracje udostępniły swoje dania użytkownikom aplikacji Wolt. Jest to jeden z największych łańcuchów dostaw żywności w Europie. Wchodząc na polski rynek, firma nabyła aplikację Daily, stworzoną przez Nicolasa Jędraszaka i Małgorzatę Sitkowską. Obecnie aplikacja obsługuje 6 polskich miast: Warszawę, Gdańsk, Gdynię, Gliwice, Katowice i Wrocław. Wolt stara się wyróżniać poprzez zapewnienie wysokiej jakości świadczonych usług. Restauracje, których oferty prezentowane są w aplikacji, są starannie dobierane spośród miejsc, które otrzymały najlepsze recenzje. Kurier musi biegle posługiwać się językiem polskim. Dużo uwagi poświęca się również wyglądowi i działaniu samej aplikacji oraz obsłudze klienta.

Więcej Jedzenie i Picie